کنکورد

هواپیمای ترابری فراصوت کنکورد، در کنار توپولف-۱۴۴، یکی از دو هواپیمای مسافربری مافوق صوت است که در پروازهای تجاری برای حمل مسافر مورد استفاده قرار گرفت. این هواپیما که محصول مشترک دو کشور فرانسه و بریتانیا است، قادر بود با سرعتی حدود دو برابر سرعت صوت یا عدد ماخ ۲ پرواز کند.

هواپیمای کنکورد با بهره گیری از چهار موتور توربوجت با پس سوز، قادر به پرواز در سرعت‌های فراصوتی بود. این موتورهای بسیار قدرتمند، سوخت را به سرعت مصرف می‌کردند. بال‌های کنکورد مثلثی بودند و تنها رقیب آن، هواپیمای توپولوف تی‌یو-۱۴۴ بود که در ظاهر بسیار به هواپیمای کنکورد شبیه است. کنکورد در سال ۱۹۷۷ (میلادی) بیست و سه میلیون پوند انگلستان قیمت داشت.این هواپیما برای اولین بار در دوم مارس ۱۹۶۹ به پرواز در آمد و در ۲۱ ژانویه ۱۹۷۶ رسما آغاز به کار کرد و بعد از حادثه سقوطی که در ۲۵ ژوئیه سال ۲۰۰۰ در پاریس رخ داد و تمام سرنشینان این هواپیما کشته شدند، متخصصین، متوجه نقص در طراحی موتور این هواپیما شدند که رفع عیب آن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود و در نتیجه در بیست و ششم نوامبر ۲۰۰۳ آخرین پرواز این هواپیما انجام شد.

به این ترتیب فعالیت هواپیمای کنکورد در سال ۲۰۰۳ کاملا متوقف شد و مدل‌های تولید شده، اکنون در اختیار موزه‌های هوایی در جهان هستند.

== کنکورد در ایران ==

در دههٔ ۱۹۷۰ مذاکراتی میان شرکت سازندهٔ کنکورد و ایران صورت گرفت که به دلایل متعددی همچون مشکلات تعمیر و نگهداری، هزینهٔ بالا، عدم آمادگی فرودگاه‌های ایران برای نشست و برخاست هواپیماهای غول‌پیکر و مافوق صوت، طراحی این هواپیما برای پرواز در مسافت‌های طولانی که آن‌را حتی برای پرواز ایران-اروپا هم مقرون به صرفه نمی‌کرد و مخالفت آمریکائی‌ها که سازندهٔ هواپیمای رقیب یعنی بوئینگ بودند، به نتیجه نرسید.

== منبع ==

درج دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *