آندره بازن

== نظریات ==

آندره بازان را یک نظریه‌پرداز واقع‌گرا در سینما می‌خوانند. او اعتقاد شدیدی به استفاده از نماهای باز و برداشت‌های بلند داشت. به عبارتی به جای بهره بردن از مونتاژ و تقطیع نماها به میزانسن و استفاده از عمق نما باور داشت. او همچنین اعتقاد داشت که سینماگر باید دیدگاه‌های شخصی و سبک منحصر به خود را دنبال کند از این رو بر روی فرانسوا تروفو و نظریهٔ مؤلف تأثیر فراوانی گذاشت.

== کتاب‌شناسی ==

* سینما چیست؟ (جلد ۱ و ۲) (۱۹۶۷-۱۹۷۱)
* ژان رنوار (۱۹۷۳)
* اورسن ولز: یک بررسی انتقادی (۱۹۷۸)
* سینمای فرانسه از حرفه تا تولد دوباره: تولد یک زیبایی‌شناسی نقادانه (۱۹۸۱)
* سینمایی از بیداد: از بونوئل تا هیچکاک (۱۹۸۲)
* مقالاتی دربارهٔ چاپلین (۱۹۸۵)
* گزیدهٔ مقالات دههٔ چهل و پنجاه (۱۹۹۶)
* سینمای فرانسه از رهایی تا موج نو (منتشر نشده است.)

== مقالات تحت وب و پیوند به بیرون ==

* استنباط واقعیت
* نظریه سبک فیلم در نمودار تاریخی‌اش
* سبک و انگارهٔ فلسفی
* زندگی و مرگ سوپرایمپوز (برهم‌گدازی)
* آیا پردهٔ عریض صنعت فیلم را نجات خواهد دارد

== فهرست منابع ==

* اندرو، دادلی، تئوری‌های اساسی فیلم، ترجمهٔ مسعود مدنی، انتشارات عکس معاصر، ۱۳۶۵
* بازن، آندره، سینما چیست، ترجمهٔ محمد شهبا، هرمس، ۱۳۸۲
* ویکی‌پدیای انگلیسی

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.